Lilith Czarny Księżyc

  • Cena: 28.50 zł
  • Ilość odwiedzin: 596

Opis produktu

Astrologia fascynuje od setek lat, a znana byla juz w starozytnosci. Kazdy ciekawy (nowy?) watek astrologii wzbudza uzasadnione zainteresowanie, intryguje.
O Czarnym Ksiezycu we wsplczesnej astrologii nie bylo zbyt wiele publikacji.
Lilith Czarny Ksiezyc wskazuje w horoskopie na rozmaite leki oraz na pierwotna nature, ktra zostala odrzucona, a przez to rzadzi sie wlasnymi prawami. Lilith odrzuca bliskosc i bezpieczenstwo na rzecz wolnosci i niezaleznosci. Tyle, ze za te wolnosc placi cene bardzo wysoka.
Lilith ukazuje nasza demoniczna nature, grzeszny aspekt duszy, jest odpowiedzialna za nasza zlosc, wscieklosc. Jest wiec tym aspektem naszej osobowosci, o ktrej czasami chcielibysmy zapomniec.
Autor - Piotr Piotrowski - jest znanym astrologiem, piszacym do wielu czasopism ezoterycznych, parapsychologicznych, stawiajacym horoskopy od lat. I to dzieki tej praktyce, doswiadczeniu i niewatpliwie ogromnej wiedzy powstala doskonala opowiesc o demonicznej bogini.
Ksiazke te czyta sie z wielkim zaciekawieniem nawet nie bedac wytrawnym astrologiem.
Spis tresci:
Przedmowa 9
Rozdzial 1. Lilith w mitologii 13
Rozdzial 2. Lilith na niebie 21
Algol - diabelska gwiazda 22
Asteroida Lilith 22
Ciemny Ksiezyc - Lilith 24
Czarny Ksiezyc - Lilith 26
Rozdzial 3. Lilith w astrologii 33
Nie zintegrowana Anima 33
Cierpienie, brud, milosc 37
Lilith i problemy seksualne 41
Lilith i macierzynstwo 49
Lilith a patologie wychowawcze 51
Feminizm i Lilith 54
Lilith i archetyp Cienia 55
Lilith w marzeniach sennych i psychopatologii 58
Lilith i grzech 61
Tranzyty Lilith 63
Lilith w partnerstwie 64
Lilith i cierpienie 65
Rozdzial 4. Lilith w znakach Zodiaku 67
Lilith w Baranie 69
Lilith w Byku 72
Lilith w Bliznietach 75
Lilith w Raku 77
Lilith w Lwie 80
Lilith w Pannie 83
Lilith w Wadze 86
Lilith w Skorpionie 89
Lilith w Strzelcu 92
Lilith w Koziorozcu 95
Lilith w Wodniku 97
Lilith w Rybach 100
Rozdzial 5. Lilith w domach 103
Lilith w pierwszym domu 104
Lilith w drugim domu 107
Lilith w trzecim domu 110
Lilith w czwartym domu 113
Lilith w piatym domu 116
Lilith w szstym domu 118
Lilith w sidmym domu 120
Lilith w smym domu 124
Lilith w dziewiatym domu 127
Lilith w dziesiatym domu 129
Lilith w jedenastym domu 132
Lilith w dwunastym domu 134
Rozdzial 6. Aspekty Lilith 137
Lilith w aspektach ze Sloncem 140
Lilith w aspektach z Ksiezycem 144
Lilith w aspektach z Merkurym 147
Lilith w aspektach z Wenus 149
Lilith w aspektach z Marsem 152
Lilith w aspektach z Ceres 155
Lilith w aspektach z Jowiszem 158
Lilith w aspektach z Saturnem 160
Lilith w aspektach z Chironem 162
Lilith w aspektach z Uranem 164
Lilith w aspektach z Neptunem 167
Lilith w aspektach z Plutonem 170
Lilith w aspektach z Eris 172
Lilith w aspektach z wezlami Ksiezyca 174
EPILOG. Pramatka poza rajem 177
Bibliografia 181
Dodatek 1. Dane horoskopw 183
Dodatek 2. Efemerydy Lilith (1930-2019) 187
Przypisy 195
Fragment:
Imie Lilit wyprowadza sie zwykle z babilonsko-asyryjskiego wyrazu lilitu, ktry tlumaczy sie jako demon zenski lub duch wiatru, z kolei etymologia hebrajska wyprowadza lilit od slowa lajil, ktre oznacza noc. Mit o Lilith wywodzi sie z tradycji hebrajskiej5 , bogini ta odgrywala takze duza role w kabale zydowskiej i demonologii Talmudu, a jako bogini podziemnego nurtu religijnego sprzyjala ona rozwojowi kabaly w saracenskiej Hiszpanii. Zazwyczaj wystepuje jako pierwsza zona Adama, pojawila sie bowiem jeszcze przed Ewa. Nie znajdziemy jednak w obecnie usankcjonowanej wersji Biblii zadnego fragmentu dotyczacego Lilith, pojawia sie ona jedynie w Ksiedze Izajasza, choc w niektrych tlumaczeniach nie wystepuje pod swoim imieniem, a jedynie jako upir nocny lub swka: Zdziczale psy spotkaja sie z hienami i kozly beda sie przyzywac wzajemnie; co wiecej, tam Lilit przycupnie i znajdzie sobie zacisze na spoczynek6 (Iz 34,14). Obok tych fragmentw Lilith pojawia sie rwniez w Ksiedze Hioba (Hi 18,15), jako postac mieszkajaca w namiocie grzechu.
Mit o Lilith mwi o tym, jak Adam bedac w Raju sam, poczul zazdrosc patrzac na zwierzeta, ktre lacza sie w pary, jemu bowiem nie towarzyszyla zadna kobieta. Poprosil wwczas Boga, aby wynagrodzil mu te krzywde. Wtenczas Bg stworzyl Lilith, pierwsza kobiete, dokladnie tak samo, jak stworzyl Adama, tyle ze uzyl w tym celu brudu i blota zamiast czystego pylu. W ten sposb Lilith stala sie pierwsza towarzyszka Adama, zanim jeszcze pojawila sie jego prawowita malzonka, Ewa. Ze zwiazku Adama i Lilith zrodzil sie Asmodeusz, a takze inne demony, ktre nadal drecza ludzkosc. Asmodeusz wystepuje w Starym Testamencie jako zly duch, ktry usmiercil siedmiu mezw Sary. Pzniejsza literatura zydowska przedstawia Asmodeusza jako krla demonw.
Adam i Lilith nie tworzyli udanego zwiazku, nigdy tez nie zyli ze soba w zgodzie. Kiedy on chcial sie z nia kochac, ona obrazala sie, ze wymagal od niej lezenia na plecach i pytala: Dlaczego ja zawsze musze lezec pod toba? Przeciez jestem tobie rwna. Konflikty powstawaly podczas ustalania najlepszej pozycji przy stosunku seksualnym. Lilith nie zgadzala sie na roszczenia Adama do panowania i zmuszania jej do przyjecia biernej roli lezenia na wznak. Kiedy Adam przemoca prbowal naklonic ja do posluszenstwa, ona rozwscieczona przywolala niewymawialne imie Jahwe i natychmiast otrzymala skrzydla. W ten sposb wzniosla sie w powietrze i uciekla z Raju, ktry okazal sie dla niej wiezieniem.
Lilith staje sie wiec uosobieniem sprzeciwu skierowanego przeciwko patriarchalnemu dziedzictwu, laczy w sobie rwniez pierwsze znamiona emancypacji. Mozna ja utozsamic z postacia, ktra popiera bunt kobiet wobec odbierania im przez mezczyzn prawa do wolnosci i rwnosci. Harlan Margold7 zauwaza, ze Lilith stala sie pzniej nie tylko boginia nocy, lecz takze uosobieniem wolnej woli. Poniewaz porzucila Raj z wlasnej woli, jako pierwsza doswiadczyla wolnosci wyboru, aby mc samej zasmakowac zarwno mroku, jak i swiatla. Lecz Lilith zostala ostro potepiona za zapoczatkowanie mitu wolnego wyboru. W kronikach Adamowych wszelkie slady jej niepokornego ducha zostaly zatarte jakby na przestroge tym, ktrzy chcieliby czegos wiecej ponad Raj na ziemi. Dostrzec tez mozna, ze Lilith uosabia typ kanaanejskich czcicielek bogini Anat, ktre - poczatkowo za przyzwoleniem kaplanw - mogly uprawiac stosunki przedmalzenskie. Anat przedstawiana byla jako okrutna wojowniczka, upajajaca sie krwawa rzezia przeciwnikw swojego meza, Baala. Ona takze pewnego razu zeszla do swiata podziemnego, by uratowac Baala przed smiercia.
Po opuszczeniu Raju Lilith skryla sie nad Morzem Czarnym, gdzie wedlug tradycji roilo sie od lubieznych demonw, ktrym rodzila ponad sto dzieci dziennie. Potomstwo to nazywalo sie lilim. W niektrych tlumaczeniach Ksiegi Liczb (Lb 6,26) mozna przeczytac: Niech Bg ci blogoslawi we wszystkich twoich poczynaniach i zachowa cie od lilim! Adam poskarzyl sie Bogu: Moja towarzyszka mnie opuscila, a Bg natychmiast wyslal trzech aniolw: Senoja, Sansenoja i Semangelofa, aby przyprowadzili Lilith z powrotem do Raju. Jednak Lilith nie chciala wracac, Bg ja wiec ukaral, sprawiajac, ze kazdego dnia ginelo sto jej dzieci-demonw. Rozgniewana tym wyrokiem Lilith postanowila sie zemscic - pozerala ludzkie niemowleta, a gdy dzieci chronione byly anielskim amuletem, zwracala sie przeciwko wlasnemu potomstwu.
Kobiety zydowskie, aby uchronic przed krwiozercza Lilith wlasne dzieci - szczeglnie plci meskiej - rysowaly kreda lub weglem pierscien na scianie pokoju, w ktrym sie urodzily. W srodku zas wypisywano zaklecie: Adam i Ewa. Precz Lilith! Na drzwiach wypisywano takze imiona trzech aniolw: Senoj, Sansenoj i Semangelof. Jesli mimo to Lilith udalo sie podejsc do dziecka i popiescic je, smialo sie ono przez sen. Aby zazegnac niebezpieczenstwo, nalezalo koniecznie pogladzic jednym palcem usta spiacego dziecka, co sprawialo, ze Lilith znikala.
Tradycja przypisuje Lilith opieke nad niemowletami, w przypadku chlopcw - do smego dnia zycia, w przypadku dziewczynek - do dwudziestego pierwszego, a nieslubne potomstwo mialo byc na zawsze zdane na jej laske. Wladze nad zyciem i smiercia niemowlat czesto przypisuje sie wielu Czarnym Boginiom.
Ale Lilith nie tylko dusila niemowleta, reprezentowala ona takze zagrozenie, jakie czai sie na wszystkie kobiety w ciazy. Nawiedzala rwniez mezczyzn podczas marzen sennych. Zsylala im sny erotyczne lub pelne pozadania i namietnosci zadze. Staje sie wiec ona personifikacja seksualnych rozkoszy, lecz takze ma zwiazek z wypartym pozadaniem lub z wina za dopuszczenie sie zabronionych praktyk seksualnych. Niszczy ona wiec nie tylko nowo narodzone zycie, lecz takze usmierca boski zarodek zycia, ponadto przesladuje mezczyzn, wzbudzajac w nich najbardziej zmyslowe pozadanie i namietnosci, lecz jednoczesnie wywoluje leki, przyczyniajace sie do impotencji. Rozumiana w ten sposb Lilith staje sie personifikacja bezplodnosci oraz grzechu za prbe realizowania swych erotycznych zadz.
Wedlug pewnych podan, jak pisze Ean Begg8 w swojej ksiazce The Cult of Black Virgin, Lilith, bedac juz na wygnaniu, skladala Adamowi potajemne wizyty, kiedy on po smierci Abla powstrzymywal sie od kontaktw seksualnych z Ewa przez 130 lat. Jednym z potomstw pochodzacych z tego okresu byla madra zaba, ktra nauczala ludzi jezykw zwierzat i ptakw, a takze wlasciwosci leczniczych zil i kamieni szlachetnych. W Biblii zaba jest uznawana za zwierze nieczyste, a ojcowie Kosciola utozsamiaja ja z diablem lub symbolem heretyka. Sredniowieczne wierzenia ludowe widzialy w zabie zwierze czarownic, bowiem kostki zaby stosowano wwczas w czarach milosnych.
Lilith wystepuje takze w mitologii sumeryjskiej jako demonica nizszego rzedu. Urzadzila ona sobie dom w konarach huluppu, drzewa Inany, prawdopodobnie byla to wierzba, ktra pzniej upodobaly sobie Czarne Dziewice. U spodu drzewa znajdowal sie smok, a na jego czubku siedzial ptak. W starozytnosci wierzba uchodzila za drzewo bezplodnosci, wierzono, iz jest ono ulubionym miejscem duchw i czarownic, a swiecone w niedziele palmowa galazki wierzby maja chronic przed blyskawica, niepogoda i zlymi wplywami. Placzaca wierzba jest takze symbolem strumienia plynacych lez oraz pogrzebowego nastroju. Jednak Gilgamesz scial drzewo huluppa i zmusil Lilith do ucieczki na pustynie, ktra byla ulubionym miejscem pobytu wszelakich demonw.
W tradycji babilonskiej i asyryjskiej Lilith pojawia sie wsrd zlych demonw powodujacych zaraze, goraczke, a nawet smierc. Nawiedza ona rwniez noca mezczyzn, a z takiego zwiazku rodza sie zle duchy czyhajace na ludzi, by ich rozedrzec na strzepy.
Lilith jest wyobrazeniem bogini nocy i burzy, ktra ujarzmia dzikie zwierzeta, wystepuje takze pod postacia wampiryzujacej succuby. Uwodzila ona spiacych ludzi, wysysala z nich krew i zjadala ich ciala. Jako sluzaca bogini Inany wabila mezczyzn do swiatyni w celu odprawiania swietych praktyk orgiastycznych. Jest ona wiec archetypem uwodzicielki, personifikacja niebezpiecznego czaru Ksiezyca, jak rwniez czarodziejka, patronka czarownic, piekna wampirzyca, femme fatale.
Pierwsze znane przedstawienia Lilith pochodza z 1950 roku p.n.e. Jest to plaskorzezba z terrakoty znajdujaca sie obecnie w Muzeum Brytyjskim. Widnieje na niej Lilith jako piekna, uskrzydlona naga kobieta o ptasich stopach (lub wedlug tradycji kabalistycznej o stopach koguta), stojaca na dwch lwach, a po obu jej stronach znajduje sie para sw. W reku trzyma ephah do odmierzania ziarenek. Jej turban przypomina ten, ktry zazwyczaj nosza Czarne Dziewice. Rece ma podniesione w pelnym patosu bezruchu. Lilith byla przedstawiana rwniez jako nieziemska pieknosc, uskrzydlona kobieta z ptasimi szponami lub z wezowata dolna czescia ciala. Z kolei jeszcze inne opisy przedstawiaja Lilith z owlosionymi nogami.
Lilith ma rwniez wiele archetypowych odpowiednikw wsrd innych bogin, czczonych na calym swiecie, w rznych kulturach. Demoniczna Lilith nie jest w mitologii odosobnionym przypadkiem, utozsamic ja bowiem mozna rwniez z grecka Lamia, Hekate - patronka czarnej magii i kuszacego aspektu Ksiezyca, czy wreszcie wywodzaca sie z tradycji hinduskiej - mroczna boginia Kali, ktra utozsamiana jest z kosmiczna matka, choc jednoczesnie jest ona ucielesnieniem smierci.
Archetyp Lilith-Lamia jest ucielesnieniem negatywnego macierzynstwa, odrzucenia wlasnego dziecka, a przez to deformacji kobiecosci. Lilith-Lamia przybiera postac niszczacego aspektu natury, destrukcji wlasnej twrczosci i pracy. Jest to archetyp buntu wobec wlasnego powolania, przynaleznosci i dziedzictwa. Moze on rwniez przypominac o msciwosci, bezwzglednosci i zazdrosci. Archetyp Lilith-Hekate reprezentuje mroczna nature kobiety, zenska magicznosc, ktra przeraza mezczyzn. Rwniez perwersyjna seksualnosc znajduje tutaj swoje odzwierciedlenie. Archetyp ten uosabia nie zintegrowana anime, cien, przypomina o niszczacej zmyslowosci. Lilith-Hekate symbolizuje tez poczucie samotnosci i izolacji oraz destruktywne moce. Z kolei archetyp Lilith-Kali reprezentuje kosmiczna matke, ktra staje sie uosobieniem smierci. Matka bowiem nie tylko ofiarowuje zycie, lecz takze daje smierc. Lilith-Kali symbolizuje kobieca swiadomosc dramatu piekla, ciemnosci i amorficznosci. Przypomina, iz czlowiek pochodzi z bezforemnej pustki i przez cala swa egzystencje nieuchronnie do niej zmierza. Mozna wiec nazwac ten archetyp zyjaca smiercia. Lilith to wszak nasza pramatka, ktra jednak odrzucilismy.

Oceń produkt

Recenzje

Brak ocen dla tego produktu. Bądź pierwszy!