Kabała

  • Cena: 19.90 zł
  • Ilość odwiedzin: 303

Opis produktu

Kabala natrafia w zachodnim swiecie na coraz wieksze zainteresowanie. Ludzi fascynuje przede wszystkim jej niezwykly sposób traktowania liczb, liter i pism. Jedni sa przyciagani przez aure wielkiej tajemnicy, która otacza podstawy kabalistyczne. Inni uwazaja za koniecznosc ostrzeganie przed nia, poniewaz istnieje niebezpieczenstwo jej nieprawidlowej interpretacji. Dlatego aby zrozumiec, czym dokladnie jest kabala, jakie sa wazne pisma kabalistyczne, kim sa najwazniejsi mysliciele, co oznacza 10 sefirotów i jaka role moze odgrywac kabala dla czlowieka XXI wieku, potrzeba doswiadczonego przewodnika, "mistrza sciezki", który pomoze otworzyc pilnie strzezone bramy.
Spis tresci:
WPROWADZENIE 7
Ezoteryczny wymiar zydostwa 9
1. ELEMENTY KABALISTYCZNEGO MYSLENIA 15
Misteria jezyka 17
Imie Boga JHVH 20
Duchowosc kabalistyczna - Debekut i Kawwana 23
Wymiary drzewa sefirotów 29
Swieto Erosa i Swiete Malzenstwo 39
O pochodzeniu zlego w obrazie Boga 48
2. HISTORYCZNE ZALEZNOSCI 51
Mistyka rabinicznego czasu pobiblijnego 53
Poczatki w poludniowej Francji i Hiszpanii 59
Dalsze centra i kregi 62
Europejska ezoteryka i alchemia 68
3. KLASYCZNE TEKSTY MISTYKI KABALISTYCZNEJ 75
Sefer Jecirah 80
Sefer ha-Bahir 82
Sefer ha-Zohar 84
4. SLAWNI KABALISCI 87
Abraham Abulafia 89
Józef Gikatilla 92
Mojzesz de Léon 93
Izaak Luria 94
Sabbatai Zwi, jego prorok i mesjanska nadzieja 97
5. PRAKTYCZNA KABALA 103
6. KABALA CHRZESCIJANSKA 111
EXKURS 119
Gershom Scholem - portret badacza kabaly 121
Przypisy 127
TABLICE CZASOWE 133
SLOWNIK 135
BIBLIOGRAFIA 139
TEKSTY W RAMKACH HITHLAHAWUTH I AWODA 24
POBOZNI I SWIECI 25
SEFIROT 32
ADAM KADMON 34
KOBIETA W KABALE 41
PRZYPOWIESC O LILII (HA-ZOHAR I, IA) 44
DUDAIM 46
PLOTIN 63
ALCHEMIA 72
RODZAJE TEKSTU 78
SWIETE IMIE 91
IMIE BOGA I SEFIROTY 93
MISTRZ IZAAK LURIA 95
SABBATIANIZM 100
Agryppa z Nettesheimu 107
Fragment:
EUROPEJSKA EZOTERYKA I ALCHEMIA
Równiez w bardzo krótkim przegladzie historii kabaly nie mozna nie wymienic tych ruchów i pojedynczych postaci, które zaliczane sa po prostu do skrajnych figur europejskiej historii rozumu, choc ich historyczne znaczenie nie jest zbyt wielkie.
Naturalnie kabala byla az do póznego sredniowiecza religijnym sposobem poznania i nauka, która ograniczala sie do otwartych na nia i utworzonych w zydostwie kregów. Poniewaz duchowa interpretacja hebrajskiej Biblii wymaga m.in. pewnego stopnia filologicznych umiejetnosci, nie-zydzi byli z reguly wykluczeni. Zmienilo sie to dopiero pod koniec XV w., kiedy w Europie wzroslo zainteresowanie jezykiem hebrajskim i humanistyczny ideal wyksztalcenia byl polaczony z wymogiem bycia trójjezycznym (trilinguis), tj. oprócz ówczesnie zwyczajowego lacinskiego - jezyka wiedzy, opanowac w pewnym stopniu nalezalo zarówno grecki, jak i hebrajski. Glosne bylo zawolanie Ad fontes! „Do zródel!. Haslo to przysluzylo sie równiez reformacji, poniewaz mezczyzni tacy jak Luter i Zwingli stawiali na znajomosc Biblii nie tylko z jej lacinskiego tlumaczenia (Wulgata), ale przetlumaczenie Starego Testamentu z hebrajskiego, hebrajskiego Nowego Testamentu z greckiego. Pierwsza calkowita Biblia, zniemczona przez Lutra przy wsparciu kregu hebraistów i znawców greki, zostala wydrukowana w 1534. Jej dlugotrwale dzialanie duchowo-historyczne jest znane.
Mimo, ze przy próbach zachecenia Zydów do konwersji widoczne byly duze sprzeciwy, to od czasu do czasu byly przypadki, ze niektórzy wyksztalceni Zydzi dawali sie ochrzcic. Miedzy nimi znajdowal sie pochodzacy z Sycylii Zyd Raimondo Guglielmo de Moncado (pierwotnie: Samuel ben Nissim Abulfia) o imieniu humanistycznym Flavius Mithridates. Kontaktowal sie on od 1486 r. przez kilka lat z wloskim neoplatonikiem Giovannim Pico della Mirandola (1463-1494). Ów dal sie nie tylko wprowadzic w hebrajski, ale równiez w mistyczno-teozoficzne nauki o symbolicznym znaczeniu starotestamentowej historii stworzenia, tj. w kabale. W ten sposób Pico dowiedzial sie o tajemnych imionach Boga, o sefirotach jako emanacjach lub oddzialywaniu ukrytej boskosci (Ein-Sofie), gdyz jak i inne formy mistyki kabala opiera sie na podstawie zywej swiadomosci mistyka o dwojakim aspekcie Boga, mianowicie o jego transcendencji i równoczesnie (o jego) immanencji w prawdziwym religijnym zyciu, które przedstawia w kazdej ze swoich faset objawienie Boga, które jest szczególnie jasno osiagane przez zanurzenie sie czlowieka w glebiny swojego ja.
Kiedy niemiecki humanista Johann Reuchlin spotkal sie z mlodym Pico della Mirandola w 1590 r. we Florencji, równiez zostal wprowadzony w kabalistyczne zaleznosci. Pismo De verso mirifico (O cudotwórczym slowie; 1494), po którym nastapily dalsze istotne pisma, miedzy innymi hebrajska gramatyka (De rudimentis hebraicis, 1506), a w koncu De arte cabbalistica (Sztuka kabalistyki, 1517), stanowilo przelom dla dalszego zglebiania zarówno j. hebrajskiego, jak i zydowskich nauk tajemnych. Utorowano droge dla rozwijajacej sie w pózniejszym czasie kabaly chrzescijanskiej.
Oprócz tego równiez ezoteryka, pielegnowana w Europie Srodkowej przez chrzescijan, otrzymala istotne impulsy. Okolo 1500 r., czasu przemiany swiadomosci historycznej52, starano sie o podejscie od strony kabaly do róznorakich „sztuk tajemnych, magii, astrologii i alchemii. Mozna bylo wykorzystywac do tego zarówno madrosc liter, jak i misteria liczb, które mozna bylo polaczyc z tzw. magia naturalia. Intrygancki uczony renesansu, Heinrich Cornelius Agryppa z Nettesheimu napisal pod pojeciem „okultystycznej filozofii swoje do dzis czesto czytane kompendium: De occulta philosophia (wydane w 1530 r.). Przedstawia synteze tego, co poszukujacy w tamtych latach chcieli rozumiec pod pojeciem „ezoteryki. Wystarczy wskazac tylko na Opus Magico-Cabbalisticum et Theosophicum Georga von Wellingsa (1719-1784), w jak dziwaczny amalgamat stopila sie tradycyjna kabala z wszelkiego rodzaju astrologia i ludowa alchemia, z teozofia i ówczesna znajomoscia natury.
W porównaniu z tym napisana przez Christiana Knorra von Rosenroth w Sulzbach w górnym Pfalzu i w latach 1677-1684 przetlumaczona na lacine Kabbala Denudata (Odslonieta kabala), zachowywala wieksza bliskosc do hebrajsko-aramejskich zródel. Na jej podstawie mozna bylo poczynic dalsze kroki w zglebianiu kabalistycznego wyobrazenia swiata. Jeszcze jedna, istotna w tym kontekscie osobowoscia, jaka nalezy wymienic, jest szewc ze Zgorzelca, Jakub Böhme (1575-1624), wplywowy protestancki mistyk i plodny pisarz teozoficzny. Wiadomo o nim juz od dawna, jak silnie przejal kabalistyczne wplywy umyslowe, czesciowo swiadomie, czesciowo nieswiadomie i samodzielnie je przetworzyl.53 Kabala byla w czasie XVII i XVIII w. rozumiana jako jedna z podstawowych nauk, która wzbogacala duchowe zrozumienie swiata i czlowieka, i w ramach kabaly chrzescijanskiej byla wrecz rozumiana jako zglebianie i objasnianie chrzescijanskich dogmatów. Nalezy tez w koncu wskazac duchowe ruchy, które równiez uwzglednialy kabale w taki sposób, ze nie watpiono w jej poczatki, jak w angielskiej epoce elzbietanskiej54 i u platoników z Cambridge, jak tez u holenderskich filozofów naturalnych i kabalistów, takich jak Franziscus Mercurius van Helmont i innych.
Szczególnym rodzajem ezoterycznego poruszenia byla alchemia, o ile nie uwaza sie jej jedynie za wczesna forme historyczna nowoczesnej chemii, ale równiez za duchowy rodzaj poznania. Chodzilo nie o materialne, ale o „tajemne zloto i stworzenie „prawdziwego eliksiru zycia, i to z uzyciem kabalistycznej wiedzy o symbolach. Wskazujac na koincydencje chemicznych i mistycznych procesów, równiez nie tylko ze wzgledu na symbole Rózokrzyzowców, Gershom Scholem stwierdza: Mamy tu przede wszystkim w istocie i bez watpienia do czynienia z mistycznym ruchem, którego tendencje przyrodnicze okazaly sie raczej produktem ubocznym jego symboliki i praktyki symbolicznej. A akurat w tych kregach identyfikacja kabaly z alchemia byla forsowana ze szczególnym naciskiem.

Oceń produkt

Recenzje

Brak ocen dla tego produktu. Bądź pierwszy!